Bahasa
mempunyai pengaruh ke atas kepuasan hati pelanggan dan ketidakpuasan hati
pelanggan. Bagaimana mengaitkan kepuasan pelanggan dengan menggunakan faktor
bahasa melayu tinggi, walaupun syarikat mungkin mempunyai produk berkualiti
tinggi yang boleh memenuhi kepuasan hati pelanggan tetapi yang lebih penting
lagi adalah bagaimana kakitangan syarikat kita memberi layanan kepada pelanggan
iaitu aspek pengunaan bahasa melayu tinggi yang digunakan semasa melayan
pelanggan.
Bahasa melayu mempunyai peraturan tentang pengunaan kata ganti nama diri orang pertama seperti 'saya', 'aku', 'beta' atau 'I' serta kata ganti nama diri ke dua seperti 'kamu', 'awak', 'tuan', 'puan' atau 'you' untuk menjaga emosi pelanggan dengan pengunaan kata ganti nama diri yang boleh menarik hati pelanggan tanpa mengira status kedudukan pelanggan kita.
Sesebuah syarikat seharusnya menggunakan bahasa yang hormat, pelanggan semestinya dinilai mempunyai status yang lebih tinggi dari kita, maka kita perlu gunakan kata panggilan yang boleh menunjukkan kita memuliakan pelanggan atau orang tersebut. Pengunaan kata ganti nama panggilan kampung atau di rumah kepada pelanggan kita semasa berurusan dengan kita dalam situasi formal atau urusan rasmi perniagaan adalah salah kerana akan mempengaruhi emosi pelanggan.
Keseluruhan organisasi perlu menerapkan nilai bahasa yang berkesan agar pelanggan merasakan diri mereka dihormati dengan menggunakan kata ganti nama yang sesuai demi menjaga emosi dan hati pelanggan. Adalah salah sekiranya kita gunakan bahasa kampung kepada pelanggan yang berurusan dengan kita.
No comments:
Post a Comment